Opis miejsca

Muzeum otwarto 31 lipca 2004 r., w 60. rocznicę wybuchu powstania. Na ten cel zaadaptowano budynki d. Elektrowni Tramwajowej na Woli. Zespół obiektów powstawał w latach 1905–1908 według projektu Jana Lenartowicza w stylu neoromańskim. Budynki oblicowano czerwoną cegłą i wprowadzono kontrastujące elementy blend i płycin pokrytych białym tynkiem. Kompleks obejmował: halę maszynowni, halę kotłowni, budynek administracyjno-mieszkalny i portiernię. Otaczał je ceglany mur. Do Elektrowni doprowadzono bocznicę kolejową. W 1944 r. budynki zostały znacznie zniszczone i częściowo wyburzone. Po wojnie fragmentarycznie je odbudowano, w latach 70. pokryto niedbale tynkiem. W 2003 r. konkurs na koncepcję architektoniczną MPW wygrał architekt Wojciech Obtułowicz. Jego projekt zakładał przystosowanie do nowych funkcji przy poszanowaniu dla substancji zabytkowej. Elewacje starannie oczyszczono z tynku, tzw. baranka, przywracając ich oryginalny wygląd. Na potrzeby ekspozycji przeznaczono halę maszyn i halę kotłowni. Wprowadzono nowe elementy, takie jak żelbetowa antresola i wieża. Ponadto dobudowano budynek kas, Mur Pamięci oraz utworzono Park Wolności. Za projekt ekspozycji muzealnej odpowiada pracownia Nizio Design (Mirosław Nizio, Jarosław Kłaput, Dariusz Kunowski). Budynek Muzeum jest przykładem modelowej adaptacji postindustrialnej architektury do nowych funkcji. MPW było nagradzane w wielu prestiżowych konkursach, w tym m.in. CEPIF & International Herald Tribune w kategorii „najlepsza rewitalizacja” w 2008 r.

Szczegóły miejsca

adres:
ul. Przyokopowa 28, Warszawa
dzielnica:
Wola
funkcja budynku:
przemysłowy, kulturalna
czy obiekt został wyburzony:
nie

Baza obiektów - najpopularniejsze