Opis miejsca

Przygotowania do budowy Trasy rozpoczęły się w 1959 roku. Decyzję o budowie Trasy Łazienkowskiej stołeczna Rada Narodowa podjęła 29 czerwca 1963 roku. W związku z ograniczeniami finansowymi powstał projekt "oszczędnościowy" Trasy Łazienkowskiej". Projekt gotowy był w 1965 roku. W 1967 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął uchwałę zatwierdzającą wstępny projekt. Nie padła jednak data rozpoczęcia budowy, zezwolono jednak na prace przygotowawcze. W ich ramach przekładano kolidujące instalacje podziemne, rozpoczęto wysiedlenia mieszkańców z budynków znajdujących się na miejscu, gdzie będzie przebiegać trasa. Jesienią 1968 roku w ramach prac przygotowawczych rozpoczęto budowę podpór mostowych na Cyplu Czerniakowskim i na Saskiej Kępie. Wcześniej, bo od 3 czerwca 1968, prowadzono prace przy przenoszeniu instalacji koło placu Na Rozdrożu. Prace przerwano późną jesienią 1969 roku. W czerwcu 1970 roku zakończono prace nad projektem technicznym. Po zmianie władz PRL w czerwcu 1971 roku, podjęto decyzję o realizacji całej planowanej trasy.  Czyli od al. Żwirki i Wigury do Ronda Wiatraczna i skrzyżowania Marsa z Płowiecką. Zrezgnowano z wersji oszczędnościowej, budując wszystkie planowane obiekty. Budowę ukończono przed 19 lipca 1974 roku.

Audio

Jadwiga Sternicka/ Społeczne Archiwum Warszawy

Jadwiga Sternicka/ Społeczne Archiwum Warszawy

Wojciech Letki/ Społeczne Archiwum Warszawy

Sylwia Jezierska/ Społeczne Archiwum Warszawy

Sylwia Jezierska/ Społeczne Archiwum Warszawy

Aldona Szpejn / Społeczne Archiwum Warszawy

Paweł Jesionowski / Społeczne Archiwum Warszawy