Ułatwienia dostępu

Opis miejsca

W ramach porządkowania otoczenia budowanego w latach 1952-55 Pałacu Kultry i Nauki, przykryto wykop otwartej dla ruchu w 1933 roku linii średnicowej. W miejscu przedwojennej stacji Warszawa Główna zlokalizowano podziemny przystanek dla pociągów obsługujących ruch podmiejski. W stanie surowym część podziemna oraz pawilony z zejściami do holów kasowych budowano do 22 lipca 1955 roku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Dalsza budowa przystanku została przeprowadzona na początku lat 60. XX wieku wraz z przystankami Warszawa Ochota oraz Warszawa Powiśle. Do zaprojektowania wnętrz podziemnej hali peronowej, poczekalni oraz kas biletowych zaproszono zespół z Akademii Sztuk Pięknych, z którego można wymienić Jerzego Sułtana, Wojciecha Fangora czy Zbigniewa Ichnatowicza. W wyniku ich pracy powstało bardzo ciekawe wnętrze. Całość informacji wizualnej dla pasażerów opracował Bogusław Smyrski. Wybrano kolory wiodące: czerwony dla kierunku wschodniego, niebieski dla kierunku zachodniego. Oświetlenie zapewnił montaż świetlówek, które schowano za żebrowanym rusztem, który rozpraszał światło a jednocześnie miał też przeciwdziałać hałasowi. W ścianach zewnętrznych umieszczono dodatkowe źródło światła: pionowe „szpary” oświetlające, intensywne, w kolorze mozaiki (autorstwa Wojciecha Fangora). Obecnie z oryginalnego wyposażenie wnętrz pozostało niewiele oryginalnych elementów. Zlikwidowano poczekalnie, zamknięto przejście podziemne w środkowej części obiektu. Dobudowano punkty handlowe. Przeprowadzono niezbyt udane próby remontu wnętrza przystanku.

Szczegóły miejsca

adres:
Aleje Jerozolimskie 50, Warszawa
dzielnica:
Śródmieście
funkcja budynku:
transport
czy obiekt został wyburzony:
nie

Partnerzy